FAQ
Letar du efter att se var vi hämtar upp någonstans? Klicka här för att se våra upphämtningsplatser.
Vanliga frågor
1. Hur betalar jag?
Du kan välja att betala via kortbetalning, swish, kryptovaluta eller mot faktura som även kan delbetalas om du så önskar.
2. Hur vet jag att min order blivit godkänd?
Vi godkänner alla ordrar manuellt. Detta betyder att det kan ta upp till 48h innan du får ett bekräftelsemail / kvitto / SMS. Vi jobbar alltid så snabbt vi kan för att vi ska godkänna din order.
3. Vilken åldersgräns har ni för era resor?
18år om inget annat anges i beskrivningen av resan.
4. Behöver jag pass?
Pass och/eller nationellt ID kort är obligatoriskt för alla resor med Coretours. Inga undantag! Körkort och andra vanliga ID kort (ex. utfärdat av banker etc) är alltså EJ giltliga som resehandlingar för att få resa. Coretours återbetalar inget till personer som nekas på grund av att pass / nationellt ID kort ej medtagits.
Om du ej hittar ditt pass eller behöva fixa ett provisoriskt så är det möjligt hos Polisen. Nationellt ID kort beställs även det hos Polisen.
5. Är det möjligt att endast köpa resa av er?
I vissa fall så erbjuder vi direkt produkter som heter “ENDAST BUSSRESA” och dylikt men i de flesta fallen så är entrébiljett inkluderat i priset.
Vi gör ibland undantag och specialpaket. Allt ser olika ut beroende på situationen och upplägget för resan. Maila gärna vår support så för vi en dialog om vad som är möjligt :)
6. Priset har ändrats för en resa, varför?
Precis som andra företag så har vi ibland olika kampanjer för vissa resor. Priset kan därmed bli lägre eller högre. Vanligaste formen av kampanj vi brukar använda oss av är “EARLY BIRD” vilket oftast innebär att resans pris är reducerat under en viss kort tidsperiod. Så ser du “EARLY BIRD” på en resa se då till att hugga resepaketet omgående om du vill göra en bra affär ;)
7. Är alkohol tillåtet på bussen?
Ja alkohol är tillåtet. Coretours och deras utsedda reseledare har full rätt att beslagta alkoholhaltiga drycker om individens beteende utgör en fara för de andra medresenärerna.
8. Är det tillåtet att medtaga narkotika till och från eventen?
Narkotika är förbjudet på Coretours bussar. Detta gäller även i länder utanför Sverige.
9. Fungerar mitt bankkort utomlands?
För det mesta (precis som i Sverige) fungerar bankkorten helt felfritt utomlands. Till och från händer det dock att tekniken fallerar. Vi rekommenderar således alla våra resenärer att medbringa kontanter som räcker till mat för en helg.
10. Hur får jag entrébiljetten till evenemanget?
Skrolla ner på denna sidan så har vi evenemangsspecifika FAQ :)
11. När är bussen hemma igen?
När bussen anländer hem igen är ofta svårt att svara exakt på då
- Väderförhållandena påverkar
- Färjor
- Antal raster
- Vägtrafik
- Force majure
- Pauser
Holländska evenemang
Ifall det mesta flyter på fint så brukar vi vara i
- Malmö 12h efter att vi börjat åka
- Göteborg 16h efter att vi börjat åka
- Stockholm 24h efter att vi börjat åka
Tomorrowland
Då Tomorrowland ligger i Belgien så skiljer sig tiden från ovan. Vi har följande riktvärden
- Malmö 15h efter att vi börjat åka
- Göteborg 20h efter att vi börjat åka
12. Vilken tid lämnar bussen festivalen?
Information om när vi lämnar festivalen finns inne på produktsidan för evenemanget på vår hemsida.
Klicka på Resor i menyraden och välj den resa du vill läsa mer om.
13. Var kan jag ladda ner mitt orderkvitto som används vid påstigning?
Logga in på ditt konto och välj sedan orderhistorik och ladda sedan ner ditt orderkvitto som PDF.
14. Stannar vi på bordershop eller någon annan gränshandelsaffär?
Vanligtvis stannar vi på bordershop eller annan affär där man kan handla drycker med mera. Allt beror på hur resenärerna beter sig på respektive buss. Ifall det har blivit för stökigt på nerresan så har reseledarna rätt att besluta att ej stanna vid någon affär varken på nerresan eller hemresan.
15. Var kan jag se upphämtningsplatserna för en resa?
Inne på själva resan ser du vilka städer vi erbjuder upphämtning till :)
Vill du ha mer detaljerad information om var i varje stad vi hämtar upp så klickar du på stadens namn inne på en resa eller besöker denna sida.
16. Finns det några avgifter i samband med bokning?
Kortbetalning
En serviceavgift på 3% av orderbeloppet tillkommer.
Fakturabetalning
En serviceavgift samt en fakturavgift tillkommer på din order.
Swish
En serviceavgift på 3% av orderbeloppet tillkommer.
17. Kan jag välja olika upphämtningsplatser för mig och mina vänner?
Ja du kan välja olika upphämtningsplatser. Tex kan du välja Göteborg för dig själv och sedan Malmö för den vän du bokar för.
Notera dock att du endast kan välja de upphämtningsplatser som erbjuds av respektive buss. Vill du hoppa på i Göteborg och din vän i Stockholm och de upphämtningsplatserna ej finns på samma buss så behöver ni göra seperata bokningar.
Du kan se mer specifikt var vi hämtar upp på denna sida.
18. Går det att ändra upphämtningsplats i efterhand?
Ja det är möjligt att ändra upphämtningsplats i efterhand. Dock kan du endast ändra upphämtningsplats till någon av de platserna vi erbjuder för den specifika bussen.
Du kan se mer specifikt var vi hämtar upp på denna sida.
19. Hur bokar jag en resa?
20. Vart hittar jag mitt order ID?
Du hittar ditt order ID på ditt orderkvitto. Detta kvittot kan du ladda ner på ditt konto på Coretours.se när du är inloggad :)
21. Vad händer om ett evenemant blir framflyttat?
Om ett event blir framflyttat så uppdateras din order så den gäller för nästa upplaga av evenemanget som arrangören anordnar :)
22. Administrativavgift
I vissa tillfällen kan det tillkomma en administrativavgift på 200kr eller högre vid förändring av din order. Detta kan bland annat vara vid speciella samarbeten angående biljetter då ett evenemang blir framflyttat.
Avbokning
1. Hur avbokar jag?
Ett köpt resepaket är ej avbokningsbart. Ifall du fått förhinder av sjukdom eller annan incident så återfinns ofta skydd i din hemförsäkring eller via ditt bankkort om du betalat med kort. Kontakta ditt försäkringsbolag och bank för att se vilka möjligheter till ersättning som är möjliga. Coretours hjälper givetvis till med intyg och dylikt om försäkringsbolaget eller banken önskar detta.
Namnbyte
1. Kan jag byta ägare / resenär på min biljett?
Ja, det är möjligt upp till 4 dagar innan avresa.
Specialfall för Tomorrowland ordrar – läs mer längre ned på sidan specifikt för Tomorrowland :)
2. Hur mycket kostar ett namnbyte?
Ett namnbyte kostar 500kr.
För event och festivaler som är påverkade av COVID-19 utgår ingen namnbytesavgift för de resor som är bokat innan 31 Mars 2020 :) Övriga bokningar efter 31 Mars 2020 behöver du betala namnbytesavgiften :)
3. Vem ska betala namnbytet?
För att vi ska kunna säkerhetsställa att ägaren av ordern vill göra ett namnbyte så ska den som står för ordern betala för namnbytet med kort eller swish.
4. Vem ska skicka in namnbytet?
Dokumenten (PDF:en) ska skickas in av den som har lagt ordern. På sådant sätt säkerhetsställer vi att ägaren av ordern har intygat att ett namnbyte är OK.
- Jag har bokat själv
Skicka från den mail du angav vid bokning - Min kompis bokade resan åt mig
Skicka in namnbytet från din kompis mail (mailen som användes vid bokning)
5. Var kan jag ladda ner namnbytesdokumentet?
Kontakta supporten via mail (ej facebook) på [email protected] för att få den utskickad. Ange i mailet vilket event/festival det gäller :)
Obs!
Om du ej får ett automatiskt svarsmail från oss inom 5min till din inbox efter att du mailat oss så hör gärna av dig till vår chattsupport via Messenger då ditt email eventuellt ej kommit fram.
6. Var kan jag betala namnbytesavgiften?
Klicka här för att betala för namnbytet.
7. Hur lång tid tar ett namnbyte?
Vi försöker alltid utföra namnbytena så snabbt som möjligt men då vi är ett litet bolag så kan det ta längre tid emellanåt när vi har mycket att göra eller är iväg på festivaler. Vi kan alltså inte svara generellt på hur lång tid det tar :)
8. Jag har ingen skanner, hur skickar jag då in namnbytet?
Använd appen Camscanner.
Välj sedan att exportera som PDF och skicka till vår mail
9. Vad är giltligheten för ett namnbyte?
Namnbytet är giltligt för den kommande upplagan av evenemanget oavsett specificerat evenemangsdatum. Det vill säga att ifall ett event blir framflyttat så fortsätter ditt namnbyte att vara giltligt.
Bussfrågor
1. Kan jag och mina vänner byta till en annan buss?
I vissa fall så är det möjligt att byta från buss X till buss Y. Ifall en buss är slutsåld så kan du ej bli flyttad till denna. Ifall ett resesällskap har bokat på en buss som är full när ytterligare en vän vill boka så råder vi att vännen bokar den bussen som är ledig därefter mailar ni oss och ber att få er order flyttad till den buss er vän bokat.
Skicka alltid från den mail ni bokat ifrån när ni vill göra en ändring. Skriv ej via facebook. Följande behöver finnas i mailet.
- Order ID
- Vilka personer som önskas bli förflyttade, hela ordern eller ett specifikt antal.
Observera att en extra avgift kan tillkomma i vissa fall vid platsändring.
2. Får man ta med sig någon form av nötter?
Alla former av nötter är förbjudna pga eventuella allergier.
3. Kan jag reservera platser?
På vissa av våra resor erbjuds platsbokning mot en avgift. Platsbokning är en seperat process som sker ett tag innan avresa.
4. Spelar ni musik hela vägen till festivalen?
Vi spelar endast musik till vi når Tyskland. Därefter är det sovtimmar så vi kommer utvilade till festivalen :)
5. Får jag ta med mig en portabel högtalare?
Jajemän :)
6. Får jag ta med mig en vagn / campingkärra?
Det är tillåtet att ta med vagn / kärra ifall den går att fälla ihopa så vi spar plats i bagageutrymmet :)
Tält
1. Hur funkar det när man köper / lånar tält av er?
I vissa av resepaketen så ingår tält. I andra resepaket så är detta något som måste bokas seperat i webbutiken.
Om det är förmonterat så monterar vi tältet till dig så det är klart när du anländer till campingen. I vissa fall där vi ej sålt med villkoret förmonterat så hämtar man ut tälten från reseledarna när bussen parkerat vid evenemangsparkeringen.
I de flesta fall så tillkommer en deposition mellan 500kr och uppåt beroende på vilket tält du bokat kort innan avresa. Denna depositionen betalas sedan tillbaka efter att vi fått tillbaka och kontrollerat tältet efter avslutat evenemang.
2. Hur funkar det med de stora familjetälten?
Våra familjetält kan hushålla mellan 10 – 12 personer och är enkla att sätta upp. Tälten är helt uppblåsningsbara så det ända som behövs är en pump.
Beroende på vilken resa det är så gäller lite olika förutsättningar för tältet, ibland kommer är det redan färdigmonterat på campingen medans det andra gånger kräver montering tillsammans med reseledarna när vi väl nått fram till vårt campingområde.
En deposition tar oftast ut på familjetältet kort innan avresa och återbetalas efter att tältet lämnats tillbaka och vi kontrollerat för skador med mera.
Defqon.1
1. Var registrerar jag mitt Q-dance konto och biljett?
För 2024
Entrebiljetterna delas ut på bussen.
2. Var kan jag läsa guiden om hur man registrerar sitt konto?
3. Var kan jag läsa mer information om Defqon.1?
Klicka här för att besöka vår wiki om Defqon.1 :)
4. Hur gör jag ett namnbyte för Defqon.1?
Två namnbyten behöver göras om du vill sälja bussresan och entrébiljetten till Defqon.1
- Coretours namnbyte – Information finns längre upp. Detta gäller för att man ska få åka med bussen.
- Defqon.1 namnbyte – Entrébiljetten behöver innehålla korrekt namn. Förutom namnbyte hos Coretours måste du också göra ett namnbyte på entrébiljetten hos Q-dance via denna länk. Detta behövs endast göras om du har registrerat din biljett hos Q-dance. Har du ej fått en SMS kod från oss och registrerat din biljett så behöver du alltså ej göra ett namnbyte via Q-dance utan endast ett vanlig namnbyte (skicka in namnbytes PDF:en till oss)
5. Kan jag boka för fler än mig själv?
Ja du kan boka för alla dina vänner på samma order.
6. Var kan jag se alla boenden ni erbjuder?
Klicka här för att se alla boenden >>>
7. Kan jag välja olika upphämtningsplatser för mig och de vänner jag bokar för?
Ja du kan välja olika upphämtningsplatser. Tex kan du välja Göteborg för dig själv och sedan Malmö för den vän du bokar för.
Notera dock att du endast kan välja de upphämtningsplatser som erbjuds av respektive buss. Vill du hoppa på i Göteborg och din vän i Stockholm och de upphämtningsplatserna ej finns på samma buss så behöver ni göra seperata bokningar.
8. Går det att ändra upphämtningsplats i efterhand?
Ja det är möjligt att ändra upphämtningsplats i efterhand. Dock kan du endast ändra upphämtningsplats till någon av de platserna vi erbjuder för den specifika bussen.
9. Vilken dag reser vi och vilken dag är vi hemma igen?
Utresa
Vi reser dit på torsdagen.
Hemresa
Hemresan påbörjas på måndag förmiddagen. Vi är senast hemma på tidagen.
Hur lång ledighet behöver du ta? Läs artikeln “hur lång ledighet ska jag ta för Defqon.1” på Defqon1.se.
10. Hur får jag min Defqon.1 biljett?
Alla biljetter kommer att delas ut på bussen.
11. Har ni någon facebook grupp för Defqon.1?
Ja det har vi! Besök Svenskar till Defqon.1 så hittar du fler likasinnade med samma intresse som dig :)
12. När skickas koden ut för att registrera biljetten?
Sedan 2023 har Q-Dance tagit bort systemet att personalisera biljetter.
Vi kommer ej skicka ut någon kod. Biljetterna kommer att delas ut på bussen.
Vi skickar ut koderna i omgångar så fort vi fått dem av Q-dance. Vi vet aldrig när detta är varje år då Q-dance ej meddelar detta.
Det hjälper ej att spamma vår mail eller facebook support med denna fråga utan gör bara att vi får mer arbete att göra vilket gör att det tar ännu längre tid för oss att skicka ut koderna.
Vi postar reguljära uppdateringar i vår Facebook grupp Svenskar till Defqon.1.
12. Hittar du ej svar på din fråga?
Besök då Defqon1.se, där finns en utökad FAQ :)
Intents Festival
1. Var registrerar jag mitt Intents Festival konto?
Klicka här för att registrera ditt konto :)
2. Var kan jag läsa guiden om hur man registrerar sitt konto?
Klicka här för att läsa manualen :)
3. Hur får jag min Intents Festival biljett?
Du kommer få en kod utskickad via SMS. Denna kod använder du för att registrera ditt konto och biljett hos arrangören. Därefter kommer biljetten vara möjlig att ladda ner från ditt konto samt i bekräftelsemailet du får efter att du har registrerat biljett.
Koden skickas ut efter att arrangören har tillhandahållit oss dessa. Vi kan ej svara på när detta sker då Intents ej har något datum varje år de skickar ut koderna :)
4. Har ni någon facebook grupp för Intents Festival?
Ja det har vi! Besök Svenskar till Intents Festival så hittar du fler likasinnade med samma intresse som dig :)
Thunderdome
1. Var registrerar jag min Thunderdome biljett?
Klicka här för att registrera ditt konto :)
Om länken ej fungerar så beror det på att vi ej fått registreringslänken för årets upplaga från arrangören än :)
2. Hur får jag min Thunderdome biljett?
Du kommer få en kod utskickad via SMS. Denna kod använder du för att registrera ditt konto och biljett hos arrangören. Därefter kommer biljetten vara möjlig att ladda ner från ditt konto samt i bekräftelsemailet du får efter att du har registrerat biljett.
Koden skickas ut efter att arrangören har tillhandahållit oss dessa. Vi kan ej svara på när detta sker då det ej finns något bestämt koderna skickas uta :)
3. Hur registrerar jag min biljett?
Qlimax
1. Var registrerar jag min Qlimax biljett?
Klicka här för att registrera ditt konto :)
2. Hur får jag min Qlimax biljett?
Du kommer få en kod utskickad via SMS. Denna kod använder du för att registrera ditt konto och biljett hos arrangören. Därefter kommer biljetten vara möjlig att ladda ner från ditt konto samt i bekräftelsemailet du får efter att du har registrerat biljett.
Koden skickas ut efter att arrangören har tillhandahållit oss dessa. Vi kan ej svara på när detta sker då Intents ej har något bestämt datum de skickar ut koderna :)
3. Hur registrerar jag min biljett?
Videon visar processen för hur man registrerade sn biljett för en annan resa som vi anordnade till Thunderdome men principen är samma :)
4. Har ni någon facebook grupp för Qlimax?
Jajemän, hoppa in i värmen här :)
Här kan du diskutera om Qlimax med andra resenärer samt att reseledarna postar viktiga uppdateringar här.
Tomorrowland
1. Var registrerar jag mitt Tomorrowland konto?
Vi kommer att återkoppla med information angående registreringen av armbanden. Beroende på Tomorrowlandsupplägg så kommer antingen vi registrera armbanden till er eller att ni får göra det själva. Vi återkommer med detta via SMS eller mail som angetts vid bokning :)
2. Hur gör jag ett namnbyte för Tomorrowland?
Tomorrowland armbanden är personliga och går ej att överlåta till en annan person :(
Notering: Undantag gäller för Tomorrowland 2020 som blivit flyttad pga COVID-19. Du kan göra ett avgiftsfritt namnbyte fram till den 8 juni 2022. Efter den 8 juni 2022 skickar vi in våra listor till Tomorrowland och därmed kan man ej göra ett vanligt namnbyte.
3. Kommer ni att skicka ut armbanden?
Tidigare år har vi lämnat ut armbanden på bussen och vi planerar även att göra så i år. Dock inväntar vi fortfarande information från Tomorrowland angående upplägget med registreringen i år så logistiken kan komma att ändras. Vi meddelar i sådana fall dig via SMS eller mail :)
4. Vilka biljettpaket erbjuder ni?
Det kan variera från år till år. Men vanligtvis är det nedanstående resepaket.
5. Hur många biljetter kan jag beställa?
Du kan beställa upp till 10 resepaket per order.
6. När släpps biljetterna?
Hittar du ingen information på hemsidan så har vi ännu ej fått våra direktiv från Tomorrowland om när vi får släppa biljetter.
7. Hur dags brukar vi anlända till Tomorrowland?
Anländningstiden brukar variera mellan 07:00 och 14:00.
Övrigt
1. Hur hanterar ni mina uppgifter? (GDPR)
1 § Vi hanterar all data utifrån GDPR:s riktlinjer.
2 § Följande information sparar vi om dig som kund när du bokar en resa:
- Namn
- Adress
- Mobilnummer
- Postnummer
- Ort
- Upphämtningsplats
- Födelsedatum (i vissa fall)
- Land
3 § Information vi sparar används för att kunna behandla din order och leverera våra tjänster till dig.
4 § Vi använder följande leverantörer för av våra tjänster
- Mailchimp för nyhetsbrev med uppdateringar om din bokade resa samt våra andra resor
- Google för våra SMS tjänster och gästlistor
5 § Har du frågor så kontaktar du vårt dataskyddsombud på vår vanliga emailadress. Använd “GDPR” som rubrik i ditt mail.
6 § Vid förfrågan om begäran av din personliga information så levereras detta i PDF form och alternativt i annat format om det krävs.
7 § Vi lagrar vår kundinformation i upp till 5år räknat från senaste orderdatum. Vill du bli manuellt raderad ur vårt system så kontaktar du oss via mail med rubriken “GDPR”.
2. Bolagsinfo
Kickroll OÜ har sitt säte i Tallinn.
Vi anordnar resor från Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen och Estland. När du handlar hos oss så ingår du avtal med nedanstående part.
Address
Kickroll OÜ
Harju maakond, Tallinn,
Kesklinna linnaosa, Ahtri tn 12, 10151
14520105
Om du inte fått ett automatiskt svar att mailet är mottaget inom 1h från det att du skickat till oss skriv då till vår Facebooksupport.