Vanliga frågor

1. Hur betalar jag?

Du kan välja att betala via kortbetalning, swish eller mot faktura som även kan delbetalas om du så önskar. En serviceavgift på 59kr tas ut för kortbetalning och swish per resepaket. Vid faktura så debiteras ett fast pris om 149kr för hela ordern.

2. Hur vet jag att min order blivit godkänd?

Vi godkänner alla ordrar manuellt. Detta betyder att det kan ta upp till 48h innan du får ett bekräftelsemail / kvitto / SMS. Vi jobbar alltid så snabbt vi kan för att vi ska godkänna din order.

3. Vilken åldersgräns har ni för era resor?

18år om inget annat anges i beskrivningen av resan.

4. Behöver jag pass?

Pass är obligatoriskt för alla resor med Coretours. Inga undantag! Körkort och andra ID kort är alltså EJ giltliga som resehandlingar för att få resa. Coretours återbetalar inget till personer som nekas på grund av att pass ej medtagits.

Om du ej hittar ditt pass eller behöva fixa ett provisoriskt så är det möjligt hos Polisen.

5. Är det möjligt att endast köpa resa av er?

I vissa fall så erbjuder vi direkt produkter som heter ”ENDAST BUSSRESA” och dylikt men i de flesta fallen så är entrébiljett inkluderat i priset.

Vi gör ibland undantag och specialpaket. Allt ser olika ut beroende på situationen och upplägget för resan. Maila gärna vår support så för vi en dialog om vad som är möjligt 🙂

6. Priset har ändrats för en resa, varför?

Precis som andra företag så har vi ibland olika kampanjer för vissa resor. Priset kan därmed bli lägre eller högre. Vanligaste formen av kampanj vi brukar använda oss av är ”EARLY BIRD” vilket oftast innebär att resans pris är reducerat under en viss kort tidsperiod. Så ser du ”EARLY BIRD” på en resa se då till att hugga resepaketet omgående om du vill göra en bra affär 😉

7. Är alkohol tillåtet på bussen?

Ja alkohol är tillåtet. Coretours och deras utsedda reseledare har full rätt att beslagta alkoholhaltiga drycker om individens beteende utgör en fara för de andra medresenärerna.

8. Är det tillåtet att medtaga narkotika till och från evenemangen?

Narkotika är förbjudet på Coretours bussar. Detta gäller även i länder utanför Sverige.

9. Fungerar mitt bankkort utomlands?

För det mesta (precis som i Sverige) fungerar bankkorten helt felfritt utomlands. Till och från händer det dock att tekniken fallerar. Vi rekommenderar således alla våra resenärer att medbringa kontanter som räcker till mat för en helg.

10. Hur får jag entrébiljetten till evenemanget?

För alla resor utom Tomorrowland, Intents Festival och Q-dance evenemang så delar vi ut entrébiljetterna på bussen strax innan vi anländer till evenemanget.

Tomorrowland

Rutinerna kan skilja sig från år till år för Tomorrowland. Se vår Tomorrowland FAQ för mer information.

11. När är bussen hemma igen?

När bussen anländer hem igen är ofta svårt att svara exakt på då

  • Väderförhållandena påverkar
  • Färjor
  • Antal raster
  • Vägtrafik
  • Force majure
  • Pauser

Holländska evenemang

Ifall det mesta flyter på fint så brukar vi vara i

  • Malmö 12h efter att vi börjat åka
  • Göteborg 16h efter att vi börjat åka
  • Stockholm 24h efter att vi börjat åka

Tomorrowland

Då Tomorrowland ligger i Belgien så skiljer sig tiden från ovan. Vi har följande riktvärden

  • Malmö 15h efter att vi börjat åka
  • Göteborg 20h efter att vi börjat åka

12. Vilken tid lämnar bussen festivalen?

Information om när vi lämnar festivalen finns inne på produktsidan för evenemanget på vår hemsida.

Klicka på Resor i menyraden och välj den resa du vill läsa mer om.

13. Var kan jag ladda ner mitt orderkvitto som används vid påstigning?

Logga in på ditt konto och välj sedan orderhistorik och ladda sedan ner ditt orderkvitto som PDF.

14. Stannar vi på bordershop eller någon annan gränshandelsaffär?

Vanligtvis stannar vi på bordershop eller annan affär där man kan handla drycker med mera. Allt beror på hur resenärerna beter sig på respektive buss. Ifall det har blivit för stökigt på nerresan så har reseledarna rätt att besluta att ej stanna vid någon affär varken på nerresan eller hemresan.

Avbokning

1. Hur avbokar jag?

Ett köpt resepaket är ej avbokningsbart. Ifall du fått förhinder av sjukdom eller annan incident så återfinns ofta skydd i din hemförsäkring eller via ditt bankkort om du betalat med kort. Kontakta ditt försäkringsbolag och bank för att se vilka möjligheter till ersättning som är möjliga. Coretours hjälper givetvis till med intyg och dylikt om försäkringsbolaget eller banken önskar detta.

Namnbyte

1. Kan jag byta ägare / resenär på min biljett?

Ja, det är möjligt upp till 4 dagar innan avresa.

2. Hur mycket kostar ett namnbyte?

Ett namnbyte kostar 500kr.

3. Vem ska betala namnbytet?

För att vi ska kunna säkerhetsställa att ägaren av ordern vill göra ett namnbyte så ska den som står för ordern betala för namnbytet med kort eller swish.

4. Vem ska skicka in namnbytet?

Dokumenten (PDF:en) ska skickas in av den som har lagt ordern. På sådant sätt säkerhetsställer vi att ägaren av ordern har intygat att ett namnbyte är OK.

  • Jag har bokat själv
    Skicka från den mail du angav vid bokning
  • Min kompis bokade resan åt mig
    Skicka in namnbytet från din kompis mail (mailen som användes vid bokning)

5. Var kan jag ladda ner namnbytesdokumentet?

Klicka här för att ladda ner namnbytesdokumentet 🙂

6. Var kan jag betala namnbytesavgiften?

Klicka här för att betala för namnbytet.

7. Hur lång tid tar ett namnbyte?

Vi försöker alltid utföra namnbytena så snabbt som möjligt men då vi är ett litet bolag så kan det ta längre tid emellanåt när vi har mycket att göra eller är iväg på festivaler. Vi kan alltså inte svara generellt på hur lång tid det tar 🙂

8. Jag har ingen skanner, hur skickar jag då in namnbytet?

Använd appen Camscanner.
Välj sedan att exportera som PDF och skicka till vår mail

Ladda ner appen för Iphone

Ladda ner appen för Android

Bussfrågor

1. Kan jag och mina vänner byta till en annan buss?

I vissa fall så är det möjligt att byta från buss X till buss Y. Ifall en buss är slutsåld så kan du ej bli flyttad till denna. Ifall ett resesällskap har bokat på en buss som är full när ytterligare en vän vill boka så råder vi att vännen bokar den bussen som är ledig därefter mailar ni oss och ber att få er order flyttad till den buss er vän bokat.

Skicka alltid från den mail ni bokat ifrån när ni vill göra en ändring. Skriv ej via facebook. Följande behöver finnas i mailet.

  • Order ID
  • Vilka personer som önskas bli förflyttade, hela ordern eller ett specifikt antal.

Observera att en extra avgift kan tillkomma i vissa fall vid platsändring.

2. Får man ta med sig någon form av nötter?

Alla former av nötter är förbjudna pga eventuella allergier.

3. Kan jag reservera platser?

I dagsläget går det ej att reservera platser på Coretours bussar. I våra framtida planer planers ett tillägg till hemsidan som gör att du kan välja att reservera en sittplats på bussen 🙂

4. Spelar ni musik hela vägen till festivalen?

Vi spelar endast musik till vi når Tyskland. Därefter är det sovtimmar så vi kommer utvilade till festivalen 🙂

Defqon.1

1. Var registrerar jag mitt Q-dance konto?

Klicka här för att registrera ditt Q-dance konto 🙂

2. Var kan jag läsa guiden om hur man registrerar sitt konto?

Klicka här för att läsa manualen 🙂

3. Var kan jag läsa mer information om Defqon.1?

Klicka här för att besöka vår wiki om Defqon.1 🙂

4. Hur gör jag ett namnbyte för Defqon.1?

Två namnbyten behöver göras om du vill sälja bussresan och entrébiljetten till Defqon.1

  • Coretours namnbyte – Information finns längre upp. Detta gäller för att man ska få åka med bussen.
  • Defqon.1 namnbyte – Entrébiljetten behöver innehålla korrekt namn. Förutom namnbyte hos Coretours måste du också göra ett namnbyte på entrébiljetten hos Q-dance via denna länk.

Tomorrowland

1. Var registrerar jag mitt Tomorrowland konto?

Vi kommer att återkoppla med information angående registreringen av armbanden. Beroende på Tomorrowlandsupplägg så kommer antingen vi registrera armbanden till er eller att ni får göra det själva. Vi återkommer med detta via SMS eller mail som angetts vid bokning 🙂

2. Hur gör jag ett namnbyte för Tomorrowland?

Tomorrowland armbanden är personliga och går ej att överlåta till en annan person 🙁

3. Kommer ni att skicka ut armbanden?

Tidigare år har vi lämnat ut armbanden på bussen och vi planerar även att göra så i år. Dock inväntar vi fortfarande information från Tomorrowland angående upplägget med registreringen i år så logistiken kan komma att ändras. Vi meddelar i sådana fall dig via SMS eller mail 🙂

GDPR

1. Hur hanterar ni mina uppgifter?

1 § Vi hanterar all data utifrån GDPR:s riktlinjer.

2 § Följande information sparar vi om dig som kund när du bokar en resa:

  • Namn
  • Adress
  • Mobilnummer
  • Postnummer
  • Ort
  • Upphämtningsplats
  • Födelsedatum (i vissa fall)
  • Email
  • Land

3 § Information vi sparar används för att kunna behandla din order och leverera våra tjänster till dig.

4 § Vi använder följande leverantörer för av våra tjänster

  • Mailchimp för nyhetsbrev med uppdateringar om din bokade resa samt våra andra resor
  • Google för våra SMS tjänster och gästlistor

5 § Har du frågor så kontaktar du vårt dataskyddsombud på vår vanliga emailadress. Använd “GDPR” som rubrik i ditt mail.

6 § Vid förfrågan om begäran av din personliga information så levereras detta i PDF form och alternativt i annat format om det krävs.

7 § Vi lagrar vår kundinformation i upp till 5år räknat från senaste orderdatum. Vill du bli manuellt raderad ur vårt system så kontaktar du oss via mail med rubriken “GDPR”.

Coretours mail